Діти

Арттерапія: які вправи можна дати дитині. Досвід педагога

Малювання для дітей – це веселе і приємне заняття. Воно дає можливість вільно «сказати» все, що хочеться, дати волю своїй фантазії і залишити на папері свої страхи і сумніви. А для батьків дитячий малюнок – це дуже простий і ефективний спосіб зрозуміти, про що думає юний художник, про що мріє та чого боїться, навіть якщо він не може це висловити словами.

Головне – процес, а не результат

Мистецтво для лікування душі і тіла застосовували ще на зорі цивілізації в Древній Греції, Китаї та Індії. Термін «арттерапія» – терапія мистецтвом – вперше почав використовувати англійський лікар і художник Адріан Хілл в 40-е роки минулого століття. Він працював у госпіталях і звернув увагу, що творчість допомагає пацієнтам швидше впоратися з хворобою, та й взагалі піднімає настрій. Ідеї психоаналізу, відкрили поняття несвідомого, змогли пояснити цей феномен. Малювання дозволяє зрозуміти себе, свої почуття, дає можливість виразити свої мрії, показати своє ставлення до навколишньої дійсності, звільнитися від переживань минулого і змінити своє емоційне ставлення до різних життєвих подій. Так що по суті терапевтичне малювання – це не створення твору мистецтва, а символічний розповідь. Тут не потрібно думати про красу, закінченості і реалістичності зображення. Головне виразити себе, свій настрій, свої почуття. Іноді батьки вважають творчі заняття не надто важливі для дитини, але часом каракулі або фантастичні сюжети допомагають дітям висловити безпечним і щадним чином пригнічені почуття, потреби, прагнення і думки.

Арт-вправи

Головне в такому малюванні – жодних повчань і вказівок! Дорослий може лише запропонувати тему, показати технічний прийом і обговорити те, що вийшло.

Перед початком роботи потрібно розслабити дитини, нехай пограє з фарбами: змішує їх, як хоче, прикрасить долоньки і зробить відбитки. Така гра активізує творчий підйом і дає можливість зосередитися на своїх відчуттях. Як фон можна використовувати музику. Імпульсивних, неусидчивых дітей музичний супровід налаштує на роботу, допоможе їм сконцентруватися. Занадто скутих дітей розслабить і звільнить емоційно. Коли дитина налаштувався на творчу хвилю, в залежності від його настрою і психологічного стану можна підібрати якусь тему.

Долаємо страхи

Якщо дитина став чогось боятися, у нього виникла якась неприємна ситуація в дитячому саду або школі, в цьому випадку можна запропонувати вправа «Намалюй свій страх».

Подібні малюнки добре виконувати на великому аркуші малярським пензлем. Відобразивши свої страхи на папері, дитина може спокійно оцінити їх та провести з ними які-небудь дії (сховати страх у «чарівну коробочку», де він перетворюється на щось гарне й добре; порвати, зім’яти, спалити малюнок, налякати страх (ударними музичними інструментами, кришками від каструль, вигуками). Спосіб дії потрібно вибрати спільно з дитиною.

Для дітей, які прокидаються вночі можна використовувати техніку «Страшні сни» Л. Дж. Эгра. Ця методика вчить дитину тому, що кожна людина певною мірою сам «створює» свої сни. І ми можемо змінювати їх, якщо захочемо. Такий підхід дає впевненість у своїх силах.

Нехай дитина розповість про свій сон, а потім потрібно придумати і намалювати його щасливе закінчення. Потім нехай розповість історію ще раз, але вже зі щасливим кінцем. А при наближенні до страшного епізоду на допомогу прийде картина з позитивним фіналом.

Варіант. «Намалюй шторм (вибух)».

Розвиваємо товариськість

Якщо дитина тримається скуто, у нього є проблеми з комунікацією, йому можна запропонувати вправу «Каракулі Винникота».

Тут для малюнка знадобитися партнер. Спочатку дитина малює на аркуші каракулі і передає, наприклад, мамі, де вона з них створює який-небудь образ. Потім дитина доповнює малюнок і просить маму продовжити і т. д. По ходу гри намагайтеся обговорювати картинки. Спонукайте дитину взагалі говорити про все, що він думає. Якщо він не може інтерпретувати зображення, варто допомогти навідними питаннями: це людина чи тварина? якщо це схоже на голову, то де намалюємо руки і ноги?

Варіант. «Малюємо дивне тварина». Дитина малює голову, загинає лист і передає мамі, вона малює тулуб, загинає лист і передає аркуш знову дитині.

Приклади:

Медитація «Подорож на хмарі»

Якщо ви відчуваєте, що дитина напружений фізично або емоційно, то йому необхідно допомогти розслабитися. Увімкніть спокійну приємну музику. Можна використовувати запис природних шумів – морський прибій, шум води, спів птахів. Нехай дитина ляже на підлогу або сяде в зручне крісло. Прийнявши зручну позу, можна гарненько потягнутися і розслабитися. Погладьте його руки і ноги, можна їх злегка помасажувати. Якщо дитині не вдається розслабитися, попросіть його спочатку напружити м’язи, а потім їх розслабити. Скажіть приблизно такі слова. «Закрий очі, зроби кілька глибоких вдихів і видихів. Уяви, що ти летиш на хмарі. Що ти бачиш? Яка погода (природа, кольору)? Куди ти летиш? ». Після закінчення музичного фрагмента, нехай дитина намалює ті образи, які він представляв.

Головне завдання дорослого в цій вправі – підтримувати вашого художника виражати свої емоції.

Фантазуємо

У ситуації, коли дитина не може визначитися з тим, що йому намалювати або не впевнений у своїх силах пізнати радість творчості і знайти упевненість в собі допоможе техніка«Монотипія».

Назва походить від грецьких слів «монос» – один і «типос» – відбиток. У цій техніці виходить один неповторний відбиток, в якому кожен бачить своє.

Зігніть аркуш книжечкою. Наносимо на одну половину колірне пляма. 1 варіант. «Обери той колір або кілька кольорів, які чомусь привертають твою увагу». 2 варіант. «Обери ту фарбу, яка чомусь не подобається тобі».

Складіть аркуш поки фарба не висохла (зображення можна збризнути водою) і пропрасуйте його долонею. Розгорнемо лист. . . Що вийшло? Ми бачимо дзеркальне відображення двох крил, квітки або дерева? Нехай дитина пофантазирует. Таким чином він зможе промовити те, що його турбує. Малюнок можна доповнити якимись деталями.

Варіант. Спробуйте зробити малюнок на склі(пластику) або на керамічній плитці. Така вправа використовується для профілактики і корекції тривожності, страхів допустити помилку, так як в процесі малювання скло можна промити губкою і нанести новий малюнок.

Приклади:

Висловлюємо емоції і раскрепощаемся

Малюнок «Мій настрій»

Просимо дитину намалювати свій настрій за допомогою форм, ліній (прямі, криві, широкі, тонкі), квітів без зображень будь-яких об’єктів.

«Намалюй, що ти відчуваєш, на що схожий твій настрій зараз».

Після завершення малюнка обговоріть з дитиною, як різні кольори і форми передають різний настрій і які емоції вони викликають. Зразкові питання: Яке буває настрій? А який колір схожий на гарний настрій? А погане? Що ми робимо, коли у нас гарний настрій? А від чого у дітей буває поганий настрій?

Приклад:

«Спонтанне малювання»

«Намалюй все, що захочеш під музику! ». Нехай музична композиція (емоційна, але не дуже гучна, темп спокійний: 60-65 ударів в хвилину) послужить відправною точкою для народження різних асоціацій. Можна використовувати олівці, фарби, крейда.

Малюнок, який дитині дуже сподобався, можна оформити і зробити для нього рамку. Таким чином фіксуватиметься позитивний образ, який може послужити джерелом енергії у важкій ситуації.

Приклад:

Поле для творчості

Які ще можна запропонувати завдання?

Зрозуміти, як дитина взаємодіє з навколишнім світом, допоможуть вправи «Моя сім’я» (Намалюй сім’ю у вигляді тварин або предметів. ), «Моє улюблене заняття», «Я вдома», «Ким я стану», «Мій радісний день» (Намалюй або виріж з журналів картинки, що зображують канікули чи якесь свято. Згадай і розкажи, що відбувалося, який настрій у тебе було. ), «Подарунок» (Намалюй подарунок, який тобі хотілося б отримати. Хто може тобі подарувати? А ти кого хотів би зробити подарунок? Що це буде за подарунок? )

Висловити свої емоції можна за допомогою малюнків на такі теми як: радість, гнів, здивування.

Розвитку уяви добре сприяють завдання, де потрібно додумати, на що схоже колірне пляма від відбитка руки, камінчика або листочки дерева. Дітей дуже надихають незвичні матеріали для творчості. Наприклад, помалюйте мильними бульбашками. Для початку зробіть мильно-барвисту суміш з гуаші (5 ст. л. ), рідини для миття посуду або шампуню (1 ст. л. ) і води (1 ч. л. ). Опустіть у суміш трубочку для соку і подуйте так, щоб вийшла пишна піна. А тепер аркушем паперу злегка доторкнемося до мильних бульбашок. В результаті отримаємо відбитки самих незвичайних форм. Пофантазуйте, на що вони схожі, і домалюйте ці фантастичні візерунки.

Придумуючи художні завдання та ігри для своєї дитини, не обмежуйте свою фантазію. Малюйте разом з сином чи донькою. Це тільки зміцнить ваші стосунки і наповнить їх довірою.